Wątek zamknięty
Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

KONSTYTUCJA REPUBLIKI SUDERLANDU Z DNIA 19.09.2024
#1

KONSTYTUCJA REPUBLIKI SUDERLANDU

z dnia 19.09.2024 

Preambuła 

W imię Smoków Wszechmogących!
Suderladzki lud,
w poczuciu odpowiedzialności wobec Dzieła Stworzenia,
w dążeniu do odnowienia Republiki, przez wzmocnienie wolności i demokracji, niezawisłości i pokoju, w duchu solidarności i otwartości wobec świata,
zdecydowani żyć w jedności, we wzajemnej życzliwości i poszanowaniu ich różnorodności,
świadomi wspólnych osiągnięć i odpowiedzialności wobec przyszłych pokoleń,
pewni, że wolny jest tylko ten, kto korzysta ze swej wolności i ją rozumie,
ustanawiają niniejszą Konstytucję:

Urząd Administracji Republiki, Pierwszy Mówca Senatu Republiki i Kierownik Nauki i Kultury oraz Dziedzictwa Narodowego

,,Smoki wróciły''
#2

Rozdział I
Postanowienia ogólne

Artykuł 1
Zasady ustrojowe

1. Republika Suderlandu jest demokratycznym państwem prawa.
2. Republika Suderlandu jest państwem jednolitym.

Artykuł 2
Suweren

1. Władza zwierzchnia w Republice Suderlandu należy do obywateli.
2. Obywatele sprawują władzę bezpośrednio lub przez wskazanych przez Siebie przedstawicieli 

Artykuł 3
Zadania państwa

1. Republika Suderland chroni wolność i prawa narodu oraz strzeże niezawisłości i bezpieczeństwa kraju.
2. Zapewnia rozwój gospodarczy i wspieranie gospodarki.
3. Troszczy się o jak największą równość szans obywatelek i obywateli.
4. Angażuje się na rzecz trwałego zachowania naturalnych warunków życia oraz pokojowego i sprawiedliwego międzynarodowego porządku. 
5. Troszczy się o własne dziedzictwo kulturowe i stwarzanie warunków do jego udostępniania i propagowania.

Artykuł 4
Symbole Państwowe

1. Godłem Republiki Suderlandu jest czarny gryf widziany z profilu i zwrócony w lewą stronę.
2. Barwami Republiki Suderlandu są kolory czerwony, biały i żółty.
3. Stolicą Republiki Suderlandu jest Deliland.
4. Oficjalną nazwą Republiki jest Suderland.
5. Drugą nazwą pozostającą w obiegu jest Południolandia.

Artykuł 5
Odpowiedzialność osobista i społeczna

1. Każdy ponosi odpowiedzialność za siebie i przyczynia się wedle własnych sił do wykonywania zadań państwa i społeczeństwa. 


Rozdział II
Prawa podstawowe, prawa obywatelskie i cele socjalne 

Artykuł 6 
Obywatelstwo

1. Mieszkaniec Republiki Suderlandu może otrzymać obywatelstwo gdy:
  1) zamieszkuje w kraju dłużej niż 3 dni;
  2) przeprowadzona zostanie rozmowa z urzędnikiem państwowym;
  3) nie jest karany lub nie jest ścigany przez prawo w Suderlandzie.
2. Obywatelstwo nadaje Senat Republiki.
3. Jedynym sposobem na utratę obywatelstwa jest:
  1) dobrowolne zrzeczenie się przez zainteresowanego;
  2) skazanie za pomocą prawomocnego wyroku sądowego.
4. Ochronę obywatelstwa sprawuje Sąd Republiki.

Artykuł 7 
Prawa i wolność

Obywatel Republiki Suderlandu ma prawo do:
  1) życia, obywatelstwa, szczęścia i wolności osobistej;
  2) wolności wyznania, sumienia, myśli i poglądów;
  3) informacji, równości wobec prawa, uczciwego procesu, tajemnicy korespondencji i swobody przemieszczania się;
  4) biernego i czynnego prawa wyborczego, zrzeszania się i skarg na organy państwa;
  5) słusznych warunków pracy i wynagrodzenia;
  6)  pomocy, świadczeń socjalnych i ubezpieczeń, ochrony zdrowia i wypoczynku;
  7) uczestnictwa w życiu kulturalnym, edukacji, swobody badań, wolności sztuki i osiągnięć cywilizacyjnych;
  8) udziału w postępowaniu przed sądami i organami administracyjnymi do równego i sprawiedliwego traktowania, jak również rozpatrzenia jego sprawy w odpowiednim czasie. 

Artykuł 8 
Obowiązki

Do obowiązków obywatela Republiki Suderlandu należy:
 1) przestrzeganie prawa i ponoszenie świadczeń i ciężarów na rzecz państwa;
 2) wierność Ojczyźnie i jej obrona;
 3) godnie i szacunkiem reprezentować Ojczyznę zagranicą i bronić jej dobrego Imienia;
 4) praca na korzyść i dobro Ojczyzny.

Artykuł 9 
Pełna prawa obywatelskie 

1. Warunkiem posiadania pełni praw obywatelskich jest nie posiadanie obywatelstwa w żadnym innymi wirtualnym państwie.
2. Brak spełniania warunku o którym mowa w powyższym punkcie, uniemożliwia obywatelowi posiadania czynnego prawa na tematy związane z Art. 11 pkt. 1 Konstytucji.
3. Wszystkie pozostałe przepisy są ważne w stosunku do osoby nie spełniającej warunku wymienionego w ust. 1.
4. W szczególnych przypadkach, Senat Republiki może uznać na drodze wyjątku w traktacie stowarzyszeniowym, uznanie obcego obywatelstwa za nie stojącego na przeszkodzie w uzyskaniu pełni praw obywatelskich.


Rozdział III
Źródła prawa

Artykuł 10 
Hierarchia aktów prawnych

1. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Republiki Suderlandu są: Konstytucja, ratyfikowane umowy międzynarodowe, ustawy oraz rozporządzenia.
2. Warunkiem wejścia w życie aktów prawnych jest ich właściwe ogłoszenie.

Artykuł 11
Umowy międzynarodowe

1. Ratyfikacja lub wypowiedzenie umowy międzynarodowej wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w referendum ogólnokrajowym, jeśli umowa dotyczy:
  1) układów politycznych lub wojskowych;
  2) praw i obowiązków obywateli;
  3) członkostwa Republiki Suderlandu w organizacjach międzynarodowych;
  4) znacznego obciążenia skarbu państwa;
  5) spraw uregulowanych w ustawach lub w których Konstytucja wymaga uregulowania;
  6) przekazania części kompetencji organów państwowych na rzecz organizacji międzynarodowej.
2. W referendum ogólnokrajowym na tematy związane z powyższym punktem nie mogą brać udziału obywatele, nie posiadających pełnych praw obywatelskich. 

Artykuł 12
Proces legislacyjny - Inicjatywa ustawodawcza 

1. Inicjatywa ustawodawcza jest w rękach każdego obywatela Republiki.
2. Projekty ustaw składane są dla Pierwszego Mówcy Senatu Republiki.

Artykuł 13
Proces legislacyjny - etap parlamentarny

1. Projekty ustaw rozpatruje Senat Republiki w III czytaniach.
2. Prawo do wnoszenia poprawek w czasie rozpatrywania projektu przysługuje wnioskodawcy oraz każdemu członkowi Senatu Republiki.
3. Poprawki można składać między I a II czytaniem.
4. Jeżeli nie ma żadnych poprawek nie ma III czytania.
5. Senat Republiki uchwala projekty zwykłą większością przy obecności co najmniej połowy ustawowej liczby.

Artykuł 14
Proces legislacyjny - etap postparlamentarny

1. Uchwalony przez Senat Republiki projekt zostaje ogłoszony w ciągu 7 dni przez Pierwszego Mówcy Senatu Republiki. 
2. Jeżeli w przeciągu 7 dni zostanie złożony wniosek do Sądu Republiki o zbadanie zgodności projektu ustawy z Konstytucją, Sąd ma 7 dni na ogłoszenie orzeczenia. 
3. Jeśli Sąd Republiki stwierdzi, że projekt ustawy jest niezgodny z Konstytucją, ustawa ponownie trafia do Senatu Republiki, który musi zmienić jego treść na zgodny z zapisami Konstytucji. 
4. Jeśli Sąd Republiki stwierdzi, że projekt ustawy jest zgody z Konstytucją, projekt ustawy zostaje ogłoszony dnia następnego przez Pierwszego Mówcy Republiki. 
5. Jeżeli Sąd Republiki nie zabierze stanowiska w ciągu terminu o którym mowa powyżej, projekt ustawy będzie musiał zostać przyjęty w referendum, które musi się odbyć w przeciągu 14 dni. 
6. Jeżeli w przeciągu 7 dni zostanie złożony wniosek o przeprowadzenie Referendum na temat przyjęcia projektu ustawy, złożony przez 5 obywateli, takie referendum musi odbyć się w przeciągu 14 dni od złożenia wniosku. 

Artykuł 15
Rozporządzenia

1. Rozporządzenia wydawane są przez organy państwa, na podstawie upoważnienia ustawowego i w celu wykonania ustawy.
2. Upoważnienie powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania.
3. Organ upoważniony do wydania rozporządzenia nie może przekazać swoich kompetencji, o których mowa w ust. 1, innemu organowi.

Artykuł 16 
Wojna i pokój 

1. O wejściu w stan wojny z innym państwem lub zawarciu pokoju decydują obywatela w referendum ogólnokrajowym.
2. Dotyczy to również sytuacji jeśli decyzja o wejściu w stan wojny  jest odpowiedzią na obcą agresją.

Artykuł 17 
Referendum ogólnokrajowe

1. Przeprowadzenie referendum ogólnokrajowego w przypadkach wymienionych w Konstytucji zarządza Pierwszy Mówcy Senatu Republiki.
2. Referendum ogłasza się na 2 dni wolne od pracy.
3. W referendum może wziąć udział każdy obywatel Republiki Suderlandu.
4. Wynik referendum jest wiążący zwykłą większością głosów. 

Rozdział IV
Inicjatywy obywatelskie 

Artykuł 18
Prawa polityczne 

1. Prawa polityczne w sprawach federalnych przysługują wszystkim obywatelom Suderlandu, którzy ukończyli 18 rok życia i nie są ubezwłasnowolnieni z powodu choroby psychicznej lub niedorozwoju umysłowego. Wszyscy mają równe prawa polityczne i obowiązki.
2. Mogą oni brać udział w wyborach do Senatu Republiki i w referendach ogólnokrajowych, jak również mogą podejmować i podpisywać inicjatywy ludowe i referenda w sprawach federalnych. 

Artykuł 19
Partie polityczne

1. Na terenie Republiki Suderland jest zakaz zakładania jakichkolwiek partii politycznych.
2. Dozwolone jest zakładania ruchów społecznych, które reprezentują obywateli o zbliżonych poglądach.  

Artykuł 20 
Inicjatywa referendalna 

1. Każdy obywatel może zgłosić wniosek o referendum ogólnokrajowe na dowolny temat w tym również te o których mowa w Art. 11 Konstytucji.
2. Pod takim wnioskiem są składane podpisy poparcia. Składania podpisów trwa do 7 dni od złożenia wniosku. 
3. Jeżeli pod wnioskiem zostaną zebrane 5 podpisów, wniosek o referendum zostaje przekazany do Senatu Republiki, który w ciągu 7 dni decyduje nad przyjęcie wniosku i wskazuje datę referendum ogólnokrajowego
4. Jeśli pod wnioskiem zostaną zebrane 7 podpisów i więcej, referendum ma zostać ogłoszone w przeciągu 14 dni przez Pierwszego Mówcy Senatu Republiki. 
5. Takie referendum ogólnokrajowe jest wiążące zwykłą większością głosów.

Rozdział V
Władza centralna

Artykuł 21
Władza federalna - Skład 

1. Władza centralna składa się z następujących organów:
  1) Senatu Republiki;
  2) Rady Republiki;
  3) Sądu Republiki;
  4) Urzędu Administracyjnego Republiki.

Artykuł 22
Władza federalna - Odpowiedzialność

1. Republika odpowiada za szkody, które jej organy bezprawnie wyrządziły podczas wykonywania swoich czynności urzędowych. 
2. Przy przygotowywaniu ważniejszych aktów normatywnych i innych projektów o dużej doniosłości oraz ważniejszych umów międzynarodowych zaprasza się do zajęcia stanowiska ruchy społeczne oraz zainteresowane środowiska. 
 
Artykuł 23
Senat Republiki - Zadania

Do kompetencji Senatu Republiki należy:
   1) reprezentowanie woli Narodu;
   2) władza ustawodawcza;;
   3) ustalanie polityki krajowe oraz zagranicznej państwa.

Artykuł 24
Senat Republiki - Skład i statut

1. Skład Senatu Republiki zależy od ilości aktywnych obywateli. Procentowy udział Senatorów wśród wszystkich obywateli ustala się na 50 %. 
2. Jeżeli liczba obywateli jest nieparzysta to wynik 50% zaokrągla się w górę. 
3. Kadencja Senatu trwa 3 miesiące.
4. Wybory do Senatu są tajne, równe, bezpośrednie, powszechne i proporcjonalne. 
5. Każdy obywatel może zgłosić swoją kandydaturę na członka Senatu Republiki jeśli spełnia poniższe warunki:
   1) posiada pełne obywatelstwo Republiki Suderlandu;
   2) zna historię, kulturę i ustrój Republiki Suderlandu;
   3) cieszy się dobrą opinią;
   4) odznacza się należytą aktywnością i zaangażowaniem.
6. Senatorowie kierują się dobrem Państwa i Narodu.
7. Senatorowie nie mogą prowadzić działalności, jeśli nie można jej łączyć ze sprawowanym urzędem.
8. Za swoją działalność senatorowie odpowiadają przed Senatem i Sądem Republiki. 
9. Senat może odwołać senatora z urzędu, jeśli zostanie złożony taki wniosek przez minimum 5 obywateli i połowę składu całego Senatu. Większość wymagana do usunięcia senatora z urzędy wynosi ¾ składu Senatu. 
10. Każdy nowo powołany senator przed objęciem urzędu składa ślubowanie przed Senatem Republiki i następujące treści:
"Ja, wybrany z woli Ludu na senatora uroczyście przyrzekam przestrzegać Prawa Republiki Suderlandu, nie działać na szkodę Ojczyzny, ani Narodu, bronić Jej dobrego Imienia w kraju i zagranicą oraz wszystkie swe siły wykorzystać do odbudowy dawnej świetności Republiki.”

Artykuł 25
Senat Republiki - Tryb pracy

1. Senat Republiki obraduje w trybie sesyjnym.
2. Sesję otwiera i zamyka Pierwszy Mówca Senatu Republiki.
3. Sesje otwarcia nowej kadencji otwiera najstarszy pod względem obywatelstwa nowo wybrany senator. 
4. Sesje powinny być zwoływane, gdy:
  1) napłynie wystarczająca liczba projektów;
  2) pojawi się projekt szczególnie ważny;
  3) sytuacja państwa tego wymaga.
5. Jeżeli Pierwszy Mówca Senatu Republiki zaniedbuje swój obowiązek zwołania sesji, Sąd Republiki może go ponaglić.
6. Jeżeli ponaglenie nie daje skutków, Sąd Republiki może zorganizować po 3 dniach od ostatniego ponaglenia referendum ogólnokrajowe nad odwołaniem Pierwszy Mówca Republiki Senatu.
7. Sesje są jawne, chyba że dobro Państwa wymaga ich utajnienia.
8. Jawność sesji realizuje się w szczególności przez:
  1) umożliwienie uczestnictwa w posiedzeniu w charakterze obserwatora każdemu zainteresowanemu;
  2) publikowanie raportów z posiedzeń.
9. Jeżeli liczba członków Senatu Republiki jest parzysta i wynik głosowania nie daje rozstrzygnięcia, głos decydujący ma Pierwszy Mówca. 


Artykuł 26
Senat Republiki - Pierwszy Mówca Republiki

1. Pierwszy Mówca kieruje pracami Senatu Republiki.
2. Jest on wybierany co 3 miesiące przez Senatorów.
3. Pierwszy Mówca pełni funkcję reprezentatywną kraju za jego granicami. 
4. W przypadku niemożności wykonywania swoich obowiązków przez Pierwszego Mówcy Republiki, senator, który posiada najdłużej obywatelstwo przejmuje obowiązki Pierwszego Mówcy Senatem Republiki. 
5. Jeśli urząd Pierwszego Mówcy Senatu Republiki zostanie opróżniony, powtarza się procedurę wyboru Pierwszego Mówcy Senatu Republiki.
6. Jeżeli zajdzie potrzeba, można powołać Zastępcę dla Pierwszego Mówcy. Jest on powoływany za zgodą Senatu przez Pierwszego Mówcę. 

Artykuł 27
Rada Republiki - Zadania

Do zadań Rady Republiki należy:
   1) wykonywania poleceń Senatu Republiki oraz obywateli;
   2) kierowanie administracją państwową.

Artykuł 28
Rada Republiki - Skład i statut

1. Rada Republiki składa się z Kierowników Resortów.
2. Kierowników Resortów powołuje Senat Republiki większością bezwzględną.
3. Senat Republiki wybiera pomiędzy zgłoszonymi kandydatami na stanowisko.
4. Kandydatów zgłaszają senatorowie wchodzących w skład Senatu oraz obywatele.
5. Senat Republiki może uchwalić wotum nieufności wobec członka Rady Republiki bezwzględną większością głosów ustawowej liczby senatorów.
6. Obywatele mogą zgłosić wniosek o referendum ogólnokrajowe nad odwołaniem członka Rady Republiki. 
7. Członkowie Rady Republiki nie mogą prowadzić działalności, jeśli nie można jej łączyć ze sprawowanym urzędem.
8. Członkowie Komitetu Wykonawczego muszą posiadać obywatelstwo Republiki Suderland.
9. Ilość członków i za co odpowiadają Rady Republiki ustala Senat Republiki.


Artykuł 29
Sąd Republiki - Zadania

1. Nadzór nad sądownictwem krajowym sprawuje Sąd Republiki.
2. Do kompetencji Sądu Najwyższego należy:
  1) badanie zgodności aktów prawnych z Konstytucją;
  2) rozwiązywanie sporów kompetencyjnych pomiędzy organami państwowymi;
  3) kasacja w drugiej instancji wyroków, przy których doszło do uchybień prawnych lub sąd źle ustosunkował się do przedstawionych dowodów;
  4) badanie prawidłowego przebiegu wyborów i referendów;
  5) rozpatrywanie skarg na organy państwowe i odpowiednie ich pouczanie;
  6) stanie na straży prawa i ustroju;
  7) przeprowadzanie wyborów i referendów, kiedy  Urząd Administracyjny  Republik nie jest wstanie tego zrobić w należytym terminie.

Artykuł 30
Sąd Republiki - Skład i statut

1. Sąd Republiki składa się z 1 sędziego.
2. Kadencja sędziego trwa 4 miesiące. 
3. Senat Republiki wybiera sędziego większością ⅔ głosów. 
4. Sędzią może zostać odwołany w referendum ogólnokrajowym. 
5. Nie ma ograniczenia kadencji dla osób wybranych na urząd sędziego. 
6. Sąd Republiki podejmuje uchwały co do orzeczeń większością głosów.
7. Sąd Republiki obraduje na tajnych naradach.
8. Sąd Republiki ogłasza publicznie swoje orzeczenia zaopatrując je w pełne wyjaśnienie zawierające:
  1) zajęte stanowisko;
  2) kompletną argumentację;
9. Sąd Republiki może zdecydować o wyłączeniu się z prowadzenia sprawy. Wtedy sprawa trafia przed obrady Senatu Republiki. 
10. Sędziowie są apolityczni, niezawiśli i podlegają tylko Konstytucji oraz ustawom.
11. Sędzia może pełnić inne urzędy z wyjątkiem bycia członkiem Urzędu Administracyjnego Republiki. 
12. Sędziowie nie mogą prowadzić innej działalności, jeśli nie można jej łączyć ze sprawowanym urzędem.
13. Sędziowie muszą posiadać pełne obywatelstwo Republiki Suderlandu i charakteryzować się dobrą znajomością prawa.
14. Kandydat na Sędziego Sądu Republiki wchodzi w jego skład dopiero po złożeniu ślubowania przed Senatem. 

Artykuł 31
Sąd Republiki - Sądownictwo urzędników państwowych

1. Za naruszenie Konstytucji lub ustaw w związku z pełnionym urzędem odpowiedzialność konstytucyjną przed Sądem Najwyższym ponoszą:
   1) senatorowie;
   2) członkowie Rady Republiki;
   3) członkowie Urzędu Administracji Republiki.
2. Do katalogu kar orzekanych na podstawie ust.1 należą:
   1) udzielenie publicznej nagany.
   2) odebranie tytułów i odznaczeń;
   3) pozbawienie stanowiska;
   4) banicja;
   5) infamia. 

Artykuł 32
Urząd Administracyjny Republiki  - Zadania, skład i statut

1. Urząd Administracyjny Republik to osoby posiadające funkcje administratora na forum;
2. Członek Urzędu Administracyjny Republiki zostaje powołany na dożywotnią kadencję
3. Jeżeli członek Urzędu Administracyjnego Republiki zrezygnuje ze stanowiska lub zostanie odwołany w referendum ogólnokrajowym, rozpoczyna się procedura wyboru nowego członka;
4. Jeżeli kandydatów jest co najmniej dwóch, zwołuje się ogólnokrajowe wybory;
5. Jeżeli kandydat jest jeden, musi zostać poparty przez przynajmniej 5 obywateli.
6. Jeśli obywatele lub członek Urzędu Administracyjnego Republiki, uznają, że potrzebny jest drugi członek Urzędu Administracyjnego Republiki, mogą złożyć wniosek o referendum w tej sprawie wraz ze wskazaniem osoby na to stanowisko. 
7. Członek Urzędu Administracyjny Republiki może zostać odwołany w ogólnokrajowym referendum po złożeniu takie wniosku do Senatu Republiki przez co najmniej 5 obywateli.
8. Zakres obowiązków Urzędu Administracyjnego Republiki:
  1) Wykonywanie próśb obywateli; 
  2) Stanie na straży praworządności państwowych i baczne obserwowanie poczynań organów państwowych;
  3) Publikowanie ustaw, rozporządzeń oraz innych aktów prawnych;
  4) Pomagania przy przeprowadzania wyborów i stanie na straży ich niezawisłości. 
9. Jeśli członek Urzędu Administracyjny Republiki nie jest w stanie wykonywać powyższych warunków, jego kompetencje przejmuje Sędzią Sądu Republiki i Pierwszy Mówca Senatu Republiki. 


Rozdział VI
Infrastruktura państwa

Artykuł 33
Infrastruktura państwa  - Zadania, skład i statut

1. Pod pojęciem infrastruktury państwa rozumie się całą przestrzeń internetową na której zlokalizowane są struktury państwa, a w szczególności:
  1) portale;
  2) fora;
  3) banki;
  4) Inne stronny internetowe.
2. Infrastruktura państwa jest dobrem wspólnym, należnym do wszystkich Obywateli.
3 .Każdy użytkownik może liczyć na gwarancję nietykalności jego konta i prywatnych danych tam zamieszczonych.
4. Konto obywatela jest nieusuwalne.
5. Powinno dążyć się do umieszczania poszczególnych sewisów związanych z infrastrukturą państwa na odmiennych portalach.
6. Powinno dążyć się do przyznawania uprawnień administratorskich na każdym portalu innym osobom.
7. Administrację nad infrastrukturą państwa powinno powierzać się najbardziej zaufanym i kompetentnym od strony technicznej obywatelom państwa, a w szczególności:
   1) Członkom Urzędu Administracji Republiki;
   2) Pierwszemu Mówcy;
   3) Sędziemu Sądu Republiki .
8. Administrowanie można również powierzyć członkom Rady Republiki, jeśli cele danej podstrony są ewidentnie związane z ich kompetencjami.
9. Administrowanie portalem polega na wcielaniu w życie postanowień organów posiadających odpowiednie kompetencje do tego.
10. W rozumieniu powyższych ustępów, uprawnienia administratorskie to pełnia praw zarządzania danym portalem.

Rozdział VII 
Stany Nadzwyczajny

Artykuł 33
Stan klęski  - Przesłania i skutki

1. Stan klęski wprowadzany jest na wypadek awarii infrastruktury państwa, a w szczególności:
  1) strony internetowej;
  2) bazy danych;
  3) serwera.
2. Stan klęski może być wprowadzony na całym obszarze lub w obrębie zepsutego podzespołu.
3. Stan klęski nie może trwać dłużej niż 7 dni.
4. W wyjątkowych sytuacjach stan klęski może zostać wprowadzony z datą wsteczną do 48 godzin.
5. Stan klęski ogłasza Członek Urzędu Administracyjnego Republiki lub Pierwszy Mówca możliwymi środkami komunikacji.
6. Na czas trwania stanu klęski wszystkie terminy ulegają zatrzymaniu do czasu jego odwołania.
7. W trakcie trwania stanu klęski organy państwowe zaprzestają działania.
8. Wszystkie możliwe siły państwowe powinny skupić się na jak najszybszej likwidacji usterki.
9. Jeśli na skutek usterki naruszone zostaną dobra obywateli państwo zobowiązane jest do udzielenia im rekompensaty.
10. Jeśli po 7 dniach usterka nie zostanie naprawiona Sąd Republiki może wyrazić zgodę na jednokrotne przedłużenie stanu klęski o kolejne 7 dni.
11. W trakcie stanu klęski nie można zmieniać prawa, ani obecnych stosunków panujących w państwie.

Artykuł 34
Stan wyjątkowy  - Przesłania i skutki

1. Stan wyjątkowy wprowadza się na skutek zaistnienia poważnego zagrożenia zewnętrznego lub wewnętrznego, które grozi destabilizacją państwa.
2. Stan wyjątkowy wprowadza i publicznie ogłasza Senat Republiki większością ¾ swego składu.
3. Stan wyjątkowy nie może trwać dłużej niż 7 dni.
4. W trakcie trwania stanu wyjątkowego zawieszone zostają wszystkie prawa obywatelskie z wyjątkiem prawa do życia i obywatelstwa.
5. Na czas stanu wyjątkowego działalność Senatu zostaje zawieszona.
6. W trakcie trwania stanu wyjątkowego Pierwszy Mówca przejmuje kompetencje Senatu i może wydawać dekrety z mocą ustawy, które po odwołaniu stanu wyjątkowego mogą zostać unieważnione przez Senat za pomocą bezwzględnej większości głosów ustawowej liczby senatorów.
7. W trakcie stanu wyjątkowego nie można zmienić Konstytucji.
8. Stan wyjątkowy może być jednorazowo przedłużony na 7 kolejnych dni za pomocą uchwały Sądu Republiki.
9. W trakcie stanu wyjątkowego Pierwszy Mówca wyznacza głównodowodzącego siłami zbrojnymi.


Artykuł 35
Stan epidemii  - Przesłania i skutki

1. Stan epidemii wprowadzany jest na wypadek uniemożliwienia pracy organu państwa z powodu spadku aktywności jego członków.
2. Stan epidemii ogłasza się wyłącznie w odniesieniu do organu spełniającego warunek zawarty w powyższym punkcie.
3. Stan epidemii ogłasza uchwałą Członek Urzędu Administracyjnego Republiki.
4. W przypadku, gdy pkt. 1 odnosi się do organu kompetentnego do ogłoszenia stanu epidemii, ogłasza go kolejno: Sąd Republiki, Pierwszy Mówca, obywatel.
5. Stan epidemii trwa do czasu przeprowadzenia działań wymienionych w pkt 6,7 i 8 tegoż artykułu. 
6. Po ogłoszeniu stanu epidemii organ ogłaszający może odwołać ze stanowiska wszystkich nieaktywnych od tygodnia urzędników.
7. Powyższy punkt nie dotyczy urzędników, którzy zgłosili swoją nieobecność lub złożyli w jej trakcie oświadczenie o przeciwnościach niezależnych od nich. W takim przypadku termin maksymalnej nieaktywności wynosi 2 tygodnie.
8. Nieaktywność powinna zostać stwierdzona rzetelnie na podstawie działalności przynoszącej rozwój państwa.

Rozdział VIII
Zmiana Konstytucji

Artykuł 36
Inicjatywa

1. Inicjatywę w sprawie zmiany Konstytucji posiadają:
  1) grupa 7 obywateli;
  2) grupa 3 senatorów;
  3) Sąd Republiki.
2. Projekt nowej konstytucji składa się do Pierwszego Mówcy Senatu Republiki.
3. Pierwszy Mówca Senatu Republiki podaje projekt pod głosowanie na najbliższej sesji.

Artykuł 37
Zatwierdzenie projektu

1. Projekt nowej konstytucji musi uzyskać poparcie większości 2/3 ustawowej liczby senatorów.
2. Po uzyskaniu poparcia, Pierwszy Mówca Senatu Republiki ogłasza referendum ogólnokrajowe w ciągu 7 dni. 

Rozdział IX
Przepisy końcowe i dostosowujące się

Artykuł 38
Przejęcie kompetencji

1. Organy nowej Konstytucji przejmują wszystkie kompetencje odpowiadającym im organom starej konstytucji wymienione w aktach prawnych uchwalonych przed ogłoszeniem nowej Konstytucji.
2. Powyższy punkt nie stosuje się do przepisów niezgodnych z nową Konstytucją.
3. Nowe organy Konstytucji są zobowiązane do nowelizacji wszystkich ustaw prawnych, tak, żeby były one zgodne z nową Konstytucją.
4. Wszystkie wyroki Sądowe nie tracą swojej ważności, jednakże w ciągu 6 miesięcy można wnieść do nich apelacje. 
5. Odpowiednie Organy są zobowiązane do przystosowania stron internetowych dla nowych urzędów.  
6. Odpowiednie Organy są zobowiązane do przedstawienia zarysu ustawy o ordynacji w celu przeprowadzenia wyborów do nowych organów. Następnie ma zostać wprowadzona nowa ustawa o ordynacji. 
7. Nowo wybrana Kadencja Senatu będzie miała numeracja XVI. 
8. Konstytucja wchodzi w życie z dniem wyboru wszystkich nowych organów. 


Urząd Administracji Republiki, Pierwszy Mówca Senatu Republiki i Kierownik Nauki i Kultury oraz Dziedzictwa Narodowego

,,Smoki wróciły''
Wątek zamknięty


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości