17-02-2025, 15:10
Korzystając z uprawnienia przysługującego Sądowi Republiki zgłaszam projekt ustawy zmieniającej niektóre przepisy Konstytucji.
Art. 1
W Konstytucji z dnia 19.09.2024 wprowadza się następujące zmiany;
1) Tytuł Artykułu 21 otrzymuje następujące brzmienie; "Władza centralna - Skład"
2) Tytuł Artykułu 22 otrzymuje następujące brzmienie; "Władza centralna - Odpowiedzialność"
3) Artykuł 18 otrzymuje następujące brzmienie;
" 1. Pełne prawa polityczne przysługują wszystkim obywatelom Suderlandu, którzy ukończyli 18 rok życia i nie są ubezwłasnowolnieni z powodu choroby psychicznej lub niedorozwoju umysłowego.
2. Osoby, którym przysługują prawa polityczne mogą je zrealizować w szczególności poprzez uczestnictwo w wyborach do Senatu Republiki i w referendach ogólnokrajowych, jak również mogą podejmować i wspierać inicjatywy obywatelskie."
4) Artykuł 14 ust. 5 otrzymuje następujące brzmienie;
„Jeżeli Sąd Republiki nie zabierze stanowiska w ciągu 7 dni od złożenia wniosku o zbadanie zgodności aktu normatywnego z Konstytucją, to Pierwszy Mówca Republiki ogłasza akt normatywny i składa wniosek do Sądu o niezwłoczne zbadanie konstytucyjności aktu normatywnego z Konstytucją”
5) Artykuł 6 ust. 3 otrzymuje brzmienie;
"3. Podstawą utraty obywatelstwa może być tylko;
1. Dobrowolne zrzeczenie się obywatelstwa
2. Prawomocne orzeczenie sądu"
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie w dzień następujący po dniu ogłoszenia.
Uzasadnienie;
Projekt zmiany pozwala na większą spójność Konstytucji z obowiązującym systemem oraz z jej treścią, gdyż tytuły niektórych artykułów określają byt "władzy federalnej" podczas gdy treść określa władzę centralną. Usuwa to w pełni ryzyko błędnych interpretacji, które mogłyby w przyszłości powstać.
Kolejne zmiany przewidziane w projekcie ustawy to zmiana przepisu, która pozwala na ocenę konstytucyjności ustawy przez referendum. Propozycja pozwala na wejście w życie ustawy ale nie pozbawia Sądu Republiki możliwości jej późniejszej oceny, gdy organ ten będzie już w pełni sprawny. Obecny przepis pozbawia możliwości następczej kontroli konstytucyjności ustawy poprzez jej przyjęcie w referendum.
Ostatnia propozycja to zmiana, która rozszerza podstawę utraty obywatelstwa. W obecnym brzmieniu mamy słowo "skazanie", które jest zarezerwowane tylko dla postępowań karnych. Tym samym interpretować że utrata obywatelstwa to środek karny, który można wykorzystać w przypadku popełnienia przestępstwa przez obywatela. Nowe brzmienie, rozszerzy możliwość utraty obywatelstwa w szerszym zakresie, gdyż wystarczy jakiekolwiek orzeczenie Sądu Republiki, tym samym pozwoli na przywrócenie dawnej praktyki utraty obywatelstwa z powodu długotrwałej nieaktywności.
Art. 1
W Konstytucji z dnia 19.09.2024 wprowadza się następujące zmiany;
1) Tytuł Artykułu 21 otrzymuje następujące brzmienie; "Władza centralna - Skład"
2) Tytuł Artykułu 22 otrzymuje następujące brzmienie; "Władza centralna - Odpowiedzialność"
3) Artykuł 18 otrzymuje następujące brzmienie;
" 1. Pełne prawa polityczne przysługują wszystkim obywatelom Suderlandu, którzy ukończyli 18 rok życia i nie są ubezwłasnowolnieni z powodu choroby psychicznej lub niedorozwoju umysłowego.
2. Osoby, którym przysługują prawa polityczne mogą je zrealizować w szczególności poprzez uczestnictwo w wyborach do Senatu Republiki i w referendach ogólnokrajowych, jak również mogą podejmować i wspierać inicjatywy obywatelskie."
4) Artykuł 14 ust. 5 otrzymuje następujące brzmienie;
„Jeżeli Sąd Republiki nie zabierze stanowiska w ciągu 7 dni od złożenia wniosku o zbadanie zgodności aktu normatywnego z Konstytucją, to Pierwszy Mówca Republiki ogłasza akt normatywny i składa wniosek do Sądu o niezwłoczne zbadanie konstytucyjności aktu normatywnego z Konstytucją”
5) Artykuł 6 ust. 3 otrzymuje brzmienie;
"3. Podstawą utraty obywatelstwa może być tylko;
1. Dobrowolne zrzeczenie się obywatelstwa
2. Prawomocne orzeczenie sądu"
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie w dzień następujący po dniu ogłoszenia.
Uzasadnienie;
Projekt zmiany pozwala na większą spójność Konstytucji z obowiązującym systemem oraz z jej treścią, gdyż tytuły niektórych artykułów określają byt "władzy federalnej" podczas gdy treść określa władzę centralną. Usuwa to w pełni ryzyko błędnych interpretacji, które mogłyby w przyszłości powstać.
Kolejne zmiany przewidziane w projekcie ustawy to zmiana przepisu, która pozwala na ocenę konstytucyjności ustawy przez referendum. Propozycja pozwala na wejście w życie ustawy ale nie pozbawia Sądu Republiki możliwości jej późniejszej oceny, gdy organ ten będzie już w pełni sprawny. Obecny przepis pozbawia możliwości następczej kontroli konstytucyjności ustawy poprzez jej przyjęcie w referendum.
Ostatnia propozycja to zmiana, która rozszerza podstawę utraty obywatelstwa. W obecnym brzmieniu mamy słowo "skazanie", które jest zarezerwowane tylko dla postępowań karnych. Tym samym interpretować że utrata obywatelstwa to środek karny, który można wykorzystać w przypadku popełnienia przestępstwa przez obywatela. Nowe brzmienie, rozszerzy możliwość utraty obywatelstwa w szerszym zakresie, gdyż wystarczy jakiekolwiek orzeczenie Sądu Republiki, tym samym pozwoli na przywrócenie dawnej praktyki utraty obywatelstwa z powodu długotrwałej nieaktywności.